top of page

Aquests són els tres eixos d’actuació que ens defineixen i han de guiar el nostre impuls i moviment per esdevenir una escola que: 

ATÉN I ACOMPANYA

ELS AFECTES I LES EMOCIONS

A les aules d'I3, aquests 3 eixos estaran molt presents. Apostem per una metodologia de treball activa i respectuosa amb els ritmes i els processos de creixement dels infants, amb espais pensats i estructurats per generar contextos rics i afavoridors per a la construcció de coneixements i on els eixos vertebradors del nostre projecte despleguen tota la seva essència i prenen sentit en concretar-se en tot un seguit de línies d’actuació i funcionament.

SUPORTS UNIVERSALS:

  • El disseny d’Espais pensats i estructurats per afavorir aprenentatges a partir de les Propostes d’Aprenentatge Autònom i les Propostes d’Aprenentatge d’Àmbit

  • La docència compartida en les sessions de Propostes d'Aprenentatge d'Àmbit o Arrels d’aula en funció del nivell

  • El desenvolupament de Processos Globalitzats partint dels interessos dels infants (Arrels d’Aula)

  • El Disseny universal de l’aprenentatge (DUA), és a dir, la creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionin múltiples maneres de presentar la informació, múltiples formes d’acció i representació i múltiples maneres de comprometre’s, sempre tenint en compte l’ús educatiu de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), com a eines que faciliten la personalització dels aprenentatges i dels suports

 

SUPORTS ADDICIONALS

  • Atenció i suport per part del mestre/a d’educació especial

  • Suport escolaritzat personalitzat (SEP) a l'etapa de Primària

 

SUPORTS INTENSIUS (si s'escau)

  • Disseny de Plans individualitzats (PI)

  • L’atenció per part de vetalladors               

  • La intervenció de professionals dels centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR)

  • La intervenció de professionals del CREDAC

  • Les unitats d’escolarització compartida entre escola i centre d’educació especial

A l’escola pensem i preparem els espais per respondre a les necessitats dels infants i convidar a l’aproximació, la descoberta i l'expressió. És per això que l’espai on es desenvoluparà l’aprenentatge no és un aspecte menor i trivial, sinó un element de l’equació educativa que, juntament amb la mirada que tenim d’infant i les nostres reflexions sobre com aprenen els nens i quin ha de ser el nostre paper com a mestres, esdevé summament important.

Hi haurà espais cuidats, agradables, familiars i organitzativament pensats no sols en l’àmbit del que es viu a l’interior (les aules de referència, la sala de psicomotricitat, l’Espai de l’Atelier, l’Espai Sentim, l’espai del menjador...), sinó també pel que fa a l’exterior. En aquest sentit l’escola s’obre cap a fora, convertint el món exterior en l’espai del Jardí on l’infant pot córrer, reptar, saltar, escalar, jugar amb sorra, fer rius, pastetes, embrutar-se, prendre el sol, fer la xerradeta, gaudir de l’hort, descobrir petits insectes..., és a dir, on pot aproximar-se al món de manera lliure a través del joc i actuant directament sobre l’entorn.

A més a més, es dissenyaran activitats on la presència de l'escolta i la comunicació esdevindrà clau:

  • Propostes d'Aprenentatge Autònom (PAA)

  • Propostes d'aprenentatge d'Ambit Lingüístic (PAL) i Matemàtic (PAM)

  • La conversa

  • Anglès vivencial

  • Arrels d'aula

  • Atelier

  • Sentim

  • Psicomotricitat

  • Música

  • El Niu lector

A les aules abordarem les emocions:

 

  • Vivint-les, és a dir, plantejar-les i aproximant-nos a elles en el context que les genera. 

  • Observant i escoltant als nostres infants per saber com viuen amb i a través de les emocions, sent receptius davant aquelles situacions que podem acompanyar en el dia a dia i que poden esdevenir motors per possibilitar la construcció de coneixements sobre vivències emocionals als nostres infants. Hem de sintonitzar amb les seves emocions, només donant-los valor, captant-les, acceptant-les i essent-ne receptius afavorirem que la construcció que en facin de coneixements de vivència emocional sigui rica i positiva.

  • Generant l’espai i el temps que esdevinguin necessaris per abordar, a través del diàleg, les vivències emocionals dels infants en el moment que aquestes es donen amb la finalitat que puguin expressar-les, compartir-les, regular-les i gestionar-les.

  • Prenent consciència i adonant-nos del que sentim, no sols nosaltres, sinó també del que senten els altres, plantejant-nos preguntes sobre allò que sentim i els perquès per construir coneixement al voltant de les nostres vivències emocionals i les dels altres.

  • Evitant judicis de valor en que determinades emocions siguin més vàlides que unes altres o bé minimitzant determinades emocions pel fet de considerar que són sentiments que es poden relativitzar. Totes les emocions són lícites, però no totes les conductes que se’n deriven ho són.

També desplegarem accions més específiques com:

 

  • Acollida i familiarització dels infants a l'escola

  • Acompanyament dels infants

  • Entrades relaxades i compartides

  • El niu lector: contes emocionals

 

Els infants es distribueixen en grups d’edat definits per l’any de naixement sota la responsabilitat d’un adult de referència. En el si del grup és on l’infant se sent acollit, reconegut i, on genera, un sentiment de pertinença a l’escola.

Durant la primera franja horària del matí els infants es mouen lliurament en seu l’espai de referència, on es troben amb diferents Propostes d’Aprenentatge Autònomes pensades i estructurades per despertar la seva curiositat, convidar a l’aproximació i la descoberta i potenciar la seva autonomia. En aquest context afavorim que puguin descobrir-se a si mateixos, puguin establir relacions diverses i construeixin aprenentatge, escollint allò que volen explorar en funció dels seus interessos i del moment evolutiu en què es troben. És en aquesta  franja horària on preservarem un paper important a les famílies que trobaran en l’escola un espai obert, on tots els matins, podran acompanyar els seus fills i filles, realitzant Entrades compartides i relaxades, des de les 9:00h fins a les 9:30h.

La conversa esdevé un punt de trobada important per al grup, on a través del diàleg compartit s’estableixen vincles de relació entre els seus membres, es vivencien emocions i s’avança en la construcció compartida de coneixements. Diferenciem, al llarg del dia, tres moments de conversa:

LA CONVERSA DE GESTIÓ

És la que ens permet organitzar la jornada i realitzar aquelles petites rutines que ens ajuden a fer-nos sentir segurs. També és un espai on podem compartir alguna petita experiència o vivència que considerem important i on, a més, podem explicar coses de nosaltres al grup per mitjà del visionat dels nostre Llibre de vida. Un espai on compartirem també plegats l’esmorzar i el diàleg espontani que sorgeix a través de la vivència compartida d’aquest moment de trobada.

Després de la conversa de gestió i l'esmorzar compartit, es pot gaudir de l’espai exterior on poden moure’s lliurement explorant les possibilitats que el Jardí ofereix als infants.

A la darrera franja del matí, els infants realitzen les Propostes d’Aprenentatge d’Àmbit (d'àmbit lingüístic i matemàtic). A dins l'aula, els infants es troben propostes que podran escollir lliurement però que estaran centrades en la presentació de tasques vinculades únicament amb el llenguatge verbal i el llenguatge matemàtic. Aquestes propostes conviuran amb activitats semidirigides i sempre hi haurà dues mestres a l'aula (docència compartida).

 

En aquesta darrera franja del matí, hi haurà també moments de tallers (Tallers Creatius a l’Atelier i Tallers de Descoberta i Experimentació a l’Espai Sentim) on els adults plantegen propostes més guiades, amb la intenció de despertar l’interès i descobrir nous àmbits de coneixement.

 

 

 

 

 

A les tardes tindran cabuda activitats per:

Experimentar i vivenciar amb el món sonor

​Música

Potenciar el moviment i la vivència del cos

Psicomotricitat

Afavorir processos globalitzador per tal de donar vida a la construcció de coneixements a través de les preguntes que els infants es formulen a partir d’alguna vivència, de l’aportació d’algun company, de petits reptes que es generen en la vida del grup o bé de les provocacions generades pels mestres.

Arrels d'aula

Possibilitar la circulació entre nivells entre els dos espais de referència dels infants

Propostes d'AprenentatgeAutònom

Gaudir de la lectura

Niu lector

bottom of page